Välkommen!
Denna blogg är en del av mitt utvecklingsarbete som förstelärare i SO. Här kan du läsa om prioriterade utvecklingsområden, pågående utvecklingsprojekt och aktuella nyheter och fortbildningar inom SO-ämnena.

tisdag 29 juli 2014

Minecraft i undervisningen

Minecraft blir ett allt populärare pedagogiskt spel. Här finns en sida med en mängd idéer på hur man kan jobba med Minecraft i skolan. MINECRAFT


söndag 27 juli 2014

Historiebruk i praktiken

På sommarlovet hann jag med att besöka Hangö i sydvästra Finland.

 

Vid strandpromenaden i Hangö finns det ett frihetsmonoment som på ett tydligt sätt illustrerar begreppet historiebruk. Informationstexten som finns på en anslagstavla i anslutning till monumentet visar hur synen på historian påverkas av politiska förändringar.

Ursprungligen uppfördes monumentet efter det finska inbördeskriget som blossade upp i samband med den Ryska Revolutionen. Det restes som ett tack till de tyska soldater som kom till Finland för att hjälpa den vita sidan i inbördeskriget att besegra den röda sidan. Att Hangö också var fältmarskalk Mannerheims sommarstad bidrog säkert till att momumentet placerades just där. 

Mannerheim var ledare för den vita sidan och ledde också Finlands försvar under andra världskriget. Under andra världskriget intogs Hangö av Sovjetiska trupper och monumentet plockades ner.  När finländarna fick tillbaka Hangö under kriget lades en ny text till som beskrev ryssarnas illdåd. Efter krigsslutet fick Sovjetunionen åter kontroll över Hangö och monumentet gjordes om och fick sitt nuvarande utseende. 

Genom att följa monumentets historia går det att studera såväl den Ryska Revolutionen som det Första och Andra Världskriget. Även Sveriges roll under dessa perioder blir tydlig liksom de historiska banden mellan Sverige och Finland. Och inte minst blir det tydligt hur historian ändras beroende på vem som för tillfället har makten.  Än idag fortsätter diskussionen om monumentet vilket framgår av den här tidningsartikeln.






Bedömning i SO

Under semestern har jag läst boken Bedömning i SO. Författarna Anders Jönsson och Christine Odenstad skriver inledningsvis att boken främst vänder sig till lärare som undervisar årskurs 1-6 men boken passar lika väl för lärare som undervisar åk 7-9.

Författarna går igenom vad som är väsentligt för att skapa en bra SO-undervisning. De diskuterar formativ bedömning, hur vi lärare bör bedöma och ge återkoppling och hur eleverna kan bedöma varanda och sig själva genom kamratbedömning och självbedömning. I boken kan man också läsa om meningsfull utvärdering och uppföljning och inte minst hur man skapar en likvärdig undervisning med hjälp av nationella prov och sambedömning. Avslutningsvis går författarna igenom  de fyra SO-ämnena var för sig och ger förslag på hur vi som lärare kan utforma vår undervisning med utgångspunkt från de olika förmågor som anges i kursplanernas syftesbeskrivningar.

Denna bok är mycket viktig för oss som undervisar i SO. Boken stödjer mig som enskild lärare och den ger stöd i mina samtal med mina kollegor på skolan. Utöver detta fungerar boken också som ett underlag och stöd i våra diskussioner över stadierna, 1-3, 4-6 och 7-9. I boken finns flera konkreta exempel på "stora frågor" som kan väcka intresse hos eleverna och det finns exempel på elevsvar som kan fungerara som underlag för samtal mellan lärare och mellan lärare/elev.

Förhoppningsvis kan alla SO-lärarna i kommunen köpa in boken till sin skola så att boken kan fungera som en gemensam utgångspunkt för fördjupade diskussioner och utvecklingsarbete i Kungsbacka kommun.

fredag 11 juli 2014

Magisterprogram: Lärande, kommunikation och informationsteknologi 60 hp

Jag har precis fått veta att jag blivit antagen till Magisterprogram i Lärande, kommunikation och informationsteknologi. Efter att ha gått programmet ska jag kunna "arbeta design- och utvecklingsinriktat med IT för lärande och kommunikation inom utbildningsmiljöer och i övriga arbetslivet."

Jag sökte magisterprogrammet eftersom jag är övertygad om att dagens skola och inte minst morgondagens skola måste integrera IT i all sin verksamhet. Världen befinner sig idag vid en brytpunkt, där Internet och sociala nätverk snabbt håller på att omdefiniera hur vi ser på världen och oss själva.

På gott och ont håller världen på att knytas ihop till ett globalt digitalt nät. I detta nät finns det multinationella företag med sina intressen och agendor. Samtidigt finns det en växande gräsrotsrörelse som kräver frihet på nätet och öppna källkoder. Deras verktyg är bland annat 3D-skrivare och olika programeringsverktyg.

Skolan måste sätta sig in i denna "Nya sköna värld" om skolan ska fortsätta ha en verklig betydelse i dagens och morgondagens samhälle. Förhoppningsvis kommer detta magisterprogram ge mig verktyg i min egen undervisning men också i min roll som förstelärare.

För den som är intresserad av att veta mer om denna "Nya sköna värld" rekomenderar jag några böcker av författaren Cory Doctorow. Hans böcker får man ladda ner gratis. Men han vill ju så klart helst att vi köper dem.
Följande tre titlar hittar ni här: Little Brother, Homeland, For The Win

Ännu fler titlar går att hitta på Corys hemsida CRAPHOUND och BOING BOING


Personligen anser jag att Kungsbacka, som är en en-till-en kommun kan utveckla arbetet med IT i skolorna betydligt mer. Min förhoppning är att jag på något sätt kan bidra till denna utveckling. En start är den kurs i programmering som jag skrivit om i ett tidigare inlägg. Min förhoppning är att ganska snart presentera en plan för hur denna utveckling kan se ut rent konkret.