Välkommen!
Denna blogg är en del av mitt utvecklingsarbete som förstelärare i SO. Här kan du läsa om prioriterade utvecklingsområden, pågående utvecklingsprojekt och aktuella nyheter och fortbildningar inom SO-ämnena.

söndag 19 oktober 2014

Samtidskonst + SO = Sant

Igår, lördag den 18/10 var det vernissage för en ny utställning på Göteborgs konsthall. Utställningen heter Märk Linjen och beskrivs såhär:

----
Göteborgs Konsthall inleder höstsäsongen med utställningen Märk Linjen. Det är en internationell grupputställning som undersöker hur vi med linjens hjälp markerar territorier, tydliggör maktförhållanden och särskiljer oss från de andra. Linjen är och har varit ett uttryck för maktens strävanden att strukturera och indela. Kolonialmakterna delade upp Afrika med pennstreck och linjal. Gränsen drogs med hårda betonglinjer mellan Öst- och Västberlin. Barriärer som ska stänga ute löper både mellan Mexiko och USA och genom Västbanken. Linjen är både reell och abstrakt, konkret och diffus. Den är samtidigt en dröm och ett hot. 
Liv Stoltz, en av curatorerna för utställningen säger: 
”Det är mycket spännande att presentera ett flertal verk av konstnärer av yttersta världsklass. Det är angelägna budskap som konstnärerna för fram i en tid som präglas alltmer av växande politisk spänning, en mer aggressiv förhandling om nationella gränsdragningar och kulturella konflikter runt om i världen.”
I utställningen får vi en unik inblick i hur konstnärer både kan använda konsten som ett instrument till att närma sig sociala och politiska frågor – nästan som aktivister i sin konstnärliga handling – samtidigt som de även arbetar konstnärligt och poetiskt med ett reducerat bildspråk. Märk Linjen är en utställning som vill teckna och uppmärksamma linjens påtagliga närvaro i allas våra liv. 
Ni  kan läsa mer på konsthallens hemsida. HÄR
----
Jag har ännu inte själv sett utställningen man ska göra det så fort jag kan. På min skola undervisar jag även i bild och ett av mina mål som förstelärare är att studera hur samtidskonst kan användas i SO-undervisningen. Just denna utställning verkar särskilt väl anpassad för detta ändamål. 
Många elever upplever samtidskonst som svår, konstig och ibland helt obegriplig. Som lärare får man inte avskräckas av detta utan istället utnyttja det till sin fördel. Det bästa sättet att få eleverna att reflektera över samhällsfrågor som de ser som självklara är att låta dom möta denna typ av radikal samtidskonst. Många av våra normer och värderingar är så självklara för oss att vi har svårt att ifrågasätta dem. Först när vi ställs inför ett avvikande och normbrytande uttryck kan vi börja argumentar och resonera. Våra egna åsikter och värderingar bli tydliga för oss när de speglas i samtidskonstens uttryck. 
Så fort jag har sett utställningen kommer jag att skriva ett längre inlägg med fler exempel och tips på hur man kan använda samtidskonsten i  SO-undervisningen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar