Välkommen!
Denna blogg är en del av mitt utvecklingsarbete som förstelärare i SO. Här kan du läsa om prioriterade utvecklingsområden, pågående utvecklingsprojekt och aktuella nyheter och fortbildningar inom SO-ämnena.

lördag 22 november 2014

Rapport från SO-konferens, del 2

Föreläsning 1: Klimatdidaktik och etik

Andra dagen började med en föreläsning om klimatdidaktik och etik. David O. Kronlid pratade om hur vi kan arbeta med forskningsbaserad klimatisk undervisning med fokus på etiska dilemman. Han var kritisk till det hur vi ofta använder fyra hörn övningar med eleverna för att behandla vissa etiska dilemman och etiska frågor. Han förespråkar istället en friare och djupare diskussion där eleverna får möjlighet att uttrycka alla sina åsikter samtidigt som vi lärare bygger på våra diskussionerna på etiska teorier. Enligt David ska vi undervisa så att eleverna förhåller sig kritiska till värdegrunder och att vi ska fokusera på deltagande undervisning. Ett sätt att arbeta med detta är genom olika exempel eller "case". Vi väljer ett etiskt begrepp som ANSVAR och låter eleverna resonera kring detta. Vem har ansvar för den globala uppvärmningen? Vilken typ av ansvar är det? För vem? Hur länge? Och på vilket sätt.

Denna föreläsning väckte många tankar och känslan av att jag behöver gå en fördjupningskurs i etik.



Föreläsning 2: Visual storytelling - minska avståndet mellan siffran och verkligheten.

Ulrika Bodén, SO-lärare från Norrköping föreläste om ett nytt digitalt verktyg som heter Open statistics explorer. Ni hittar mer information HÄR. Det ger möjlighet att skapa interaktiva visualiseringar om vårt samhälle och vår värld. Det digitala verktyget hade flera likheter med Gapminder. Tyvärr fungerar det inte på iPads, så för oss som har en en-till-en skola med iPads fungerar det minder bra.

Föreläsning 3: Riksdagen på schemat - tips till undervisningen

Innan lunchen berättade Camilla Rehn om Riksdagens skolarbete. Bland annat pratade hon om hur de arbetar med att göra om den mycket populära "Demokrativerkstaden" som kommer få nyinvigning till våren. Hon berättade också om det material som Riksdagen skickar ut. Det mest populära materialet var Riksdagen - En kort vägledning. Tydligen är den populär även på gymnasiet och det verkar skrämmande för mig. Borde inte gymnasielever arbeta med mer utförligt material än det? Vi fick också vet hur vi hittar bra saker på Riksdagens hemsida, tex frågestunderna som ni hittar HÄR.

Föreläsning 4: Bedömning och betygsättning i SO

Konferensen avslutades med en längre föreläsning om betyg och bedömning med Per Måhl. Som vanligt när det pratas betyg blev det många frågor och diskussioner. Osäkerheten kring betygsättningen verkar fortfarande vara stor och hur vi sätter betyg verkar skilja sig mycket åt. Vi fick bland annat veta att det finns skolor som sätter E- och E+. Per var tydlig med att det inte står någon stans att det är fel så lärare kan sätta både plus och minus samt ge poäng med mera på prov.

I diskussioner om betyg och betygsättning tycker Per att vi alltid ska fråga: "vad står det". Det är tydligt att många skrönor florerar i skolsverige. Det finns tex inget krav på att eleverna ska kunna allt centralt innehåll. Däremot står det att läraren ska ha berört allt centralt innehåll. Per betonade också vikten av att allt vi vet kan vara underlag för bedömning.

Personligen tänker jag att jag måste uttrycka mig på ett annat sätt. istället för att säga "allt du gör är underlag för bedömning" ska jag säga "allt du gör kan vara underlag för bedömning." I det första fallet blir mitt utlåtande en börda för de elever som inte fungerar bra i skolan. De tänker att det inte är någon idé att de försöker, eftersom det dåliga de gör på lektionerna kommer ligga dem i fatet. Det andra sättet att uttrycka sig gör istället att dessa elever inser att varje gång de deltar, får jag som lärare ett underlag, oavsett om de klarar ett visst prov eller inte.

Tyvärr visar föreläsningen och alla de frågor som följer, att betygsättningen är långt ifrån självklar och tydlig för oss lärare. Vi har en bra bit kvar innan vi får ett rättssäkert och likvärdigt betygssystem.



Rapport från SO-konferens, del 1

Vi SO-lärare är inte bortskämda med kurser och konferenser som riktar sig direkt till oss. Därför är det desto roligare för mig att kunna rapportera från den tvådagars-konferens som jag och min kollega Ingela var på i Stockholm den 20-21 november. Programmet var omfattande och jag kommer här att kort redogöra för de olika föreläsarna samt lyfta fram några guldkorn från respektive föreläsning.

Dag 1

Föreläsning 1: Om att föra historiska resonemang i undervisningen.

Första dagen inleddes med Anna-Lena Lilliestam som forskar om hur historieundervisningen. Hon talade om vikten av att vi i vår undervisning fokusera på resonemang om AKTÖRER och STRUKTURER och inte fastna i enbart fakta. Anna-Lena pratade också om att vi måste fokusera på resonemang kring ORSAK och VERKAN samt FÖRÄNDRING och KONTINUITET. För många av oss är detta säkert en självklarhet men det är viktigt att diskutera hur vi resonerar om detta på bästa sätt. Vi vet att många elever behöver träna upp sina faktakunskaper och begreppsförståelse så att de kan resonera på ett meningsfullt sätt. Hon avslutade sin föreläsning med att rekomendera en norsk bok om historiedidaktik. Ni hittar boken HÄR.

Föreläsning 2: Tolerans? Vad fan menar du?

Nästa föreläsare var Magnus Hermansson Adler från Göteborgs universitet. Han föreläste om toleransfrågor och sitt arbete med ungdomar som har högerextrema och nazistiska åsikter. I arbetet med dessa ungdomar lyfter Magnus vikten av att arbeta med berättelser och mediering, dvs att samtala genom föremål. Som exempel på föremålens betydelse tog han den omtalade rättegången mellan förintelseförnekaren John Iring och historikern Deborah Lipstadt. Lipstadt kalla inte några vittnen från förintelsen utan valde istället att bara använda sig av föremål som bevis. Irving förlorade rättegången.

Som ett konkret exempel på hur vi som SO-lärare kan arbeta med föremål (artefakter) visade Magnus följande lista med saker som amerikanska soldater hade med sit när det kom till England inför D-dagen.

Nylonstrumpor
Mjukt toapapper
Coca Cola
Fruktkonserver
Cigaretter
Tuggummi
Choklad

Tillsammans med eleverna kan vi diskutera varför soldaterna fick med sig just dessa föremål och inte bara krigsmateriel.

Föreläsning 3: De nationella proven i SO - en av många pusselbitar i bedömningen.


 Efter lunchen föreläste Mats Olsson om hur skolverket tänker när de utformar de nationella proven i SO. Han betonade bland annat svårigheten med att skapa 
prov som inte tar allt för lång tid att rätta samtidigt som proven ska visa elevernas förmågor på ett bra sätt. Tydligen arbetar skolverket med att utveckla strukturerade uppgifter, eller flervalsfrågor som man också brukar kalla dem. Vi fick se intressant statistik över hur vi lärare ser på de nationella proven. 





Det vi ser är att många lärare tycker att kraven på E på de nationella proven är för lågt ställda. Det är något som vi pratat om på min skola.

Mats pratade också om det stödmaterial som finns att tillgå på skolverkets hemsida. Bland annat har det precis kommit nytt stödmaterial till källkritik i historia. Ni hittar det HÄR.

Föreläsning 4: Källkritik i dagens SO-undervisning

Efter en god lunch föreläste SO-läraren Håkan Glimhage om källkritik. Han sa bland annat att vi måste sluta prata om källkritik och istället tala om att tänka kritiskt. Om vi tänker kritiskt kommer nämligen källkritiken med på köpet. Vi ska inte heller berätta vad som är "bra" och "dåliga" källor utan problematisera och visa på att källornas värde beror på de frågor vi ställer. Håkan betonar också vikten av att eleverna får möjlighet att prata om källor samt att kontinuitet och variation är viktiga faktorer när vi arbetar med källor tillsammans med eleverna.

Som ett konkret exempel på hur man kan arbeta med källor visade Håkan en uppgift om förintelsen och högerextremism. Den ökände förintelseförnekaren Ernst Zundler har en hemsida som får helt olika betydelse som källa beroende på om vi ger eleverna uppgiften: Skriva ett arbete om förintelsen eller om uppgiften är att skriva om den moderna högerextremismen.
Håkans Prezi-presentation hittar ni HÄR.

Föreläsning 5: Abrahams barn som utgångspunkt i religionskunskapsundervisningen i ett mångkulturellt - och mångreligiöst samhälle

Första dagens sista föreläsning höll Ingela Visuri i. Den handlade om metoden som kallas Abrahams barn.  Ett viktigt inslag i metoden är empatiutveckling. Eleverna får träna sin empatiska förmåga genom att leva sig in i andra människors tankar och känslor. Metoden uppnår detta genom att arbeta med rolltagande och låta eleverna skriva i "jagform". Fokus ligger på att se på likheter istället för olikheter.

Ingela visade också på olika former av ämnesövergripande arbeten med SO, svenska och bild. Mer information om Abrahams barn hittar ni HÄR

Denna metod tror jag fungerar bra när eleverna arbetar med de tre systerreligionerna på mellanstadiet. När  eleverna sedan börjar högstadiet kan de fördjupa sig i skillnader mellan och inom religioner såsom det står i kursplanen.



.

onsdag 12 november 2014

SVT:s Öppet arkiv - SO och konst

På SVT:s Öppet arkiv går det att hitta en bra serie om konst som går utmärkt att använda som introduktion till olika arbetsområden inom SO-undervisningen och i ett samarbete med Svenska och Bild. Programmen hittar ni HÄR

Ansikten