Välkommen!
Denna blogg är en del av mitt utvecklingsarbete som förstelärare i SO. Här kan du läsa om prioriterade utvecklingsområden, pågående utvecklingsprojekt och aktuella nyheter och fortbildningar inom SO-ämnena.

måndag 30 juni 2014

Det demokratiska klassrummet

Jag har börjat skissa på en ny struktur på lektionerna där fokus ligger på elevaktivitet och elevdialog. Den grundläggande tanken är att eleven vid lektionens början får en färgkod som visar vid vilket bord eleven ska sitta. Syftet med detta är att elverna ska lära sig samarbeta med alla och öva upp sin förmåga att samtala i mindre grupp. Grupperna får en så kallad "Stor fråga" att diskutera. Göran Svanelid som lanserade begreppet Big 5 har också pratat om vikten av att eleverna ställs in förstora öppna frågor som saknar givna svar med som öppnar upp för givande diskussioner, resonemang och argumentationer.

I steg två byter elever grupp och nya "regnbågs-grupper" bildas där diskussionen nu fortsätter och ett slutligt svar formuleras och redovisas. 

Min förhoppning är att elevernas delaktighet ska öka liksom deras förmåga att samtala och resonera. I förlängningen är det långsiktiga målet att eleverna ska uppleva lektionerna som givande och intresanta samt att deras kunskaper ska fördjupas och breddas. 

Den största utmaningen blir att formulera bra stora frågor och att eleverna har de grundläggande förkunskaper som krävs för att kunna diskutera och resonera på ett bra sätt. Andra viktiga frågor är hur ofta man bör använda sig av denna lektionsmodell och om grupperna ska vara mer permanenta så att eleverna kan arbeta tillsammans under en längre tid.