Välkommen!
Denna blogg är en del av mitt utvecklingsarbete som förstelärare i SO. Här kan du läsa om prioriterade utvecklingsområden, pågående utvecklingsprojekt och aktuella nyheter och fortbildningar inom SO-ämnena.

fredag 20 februari 2015

Bedömningsstöd i Religion

Äntligen har Skolverket publicerat bedömningsstöd till ämnet Religion. Jag har ännu inte hunnit testa med mina elever men hoppas kunna göra det snart. Skolverket uppgifter är öppna och testar verkligen elevernas förmåga att resonera och argumentera. Den ena uppgiften heter Vad är en "god" människa? och den andra heter Moraliska dilemman.Ni hittar uppgifterna HÄR.

Det är bra att skolverket publicerar dessa stöduppgifter. Man kan tycka vad man vill om deras utformning och struktur men det ger oss lärare möjlighet att jämföra våra elever och våra skolor. SO-lärarna på skolorna i ett visst område kan bestämma sig för att gemensamt göra en eller flera av skolverkets uppgifter och sedan träffas för att gå igenom elevernas svar i förhållande till skolverkets bedömningsexempel.

För att en verklig skolutveckling ska komma tillstånd måste lärarna utgå från denna typ av konkreta exempel för det blir då lättare att resonera om möjligheter och svårigheter i undervisningen. Allt för ofta förs skolutvecklingsfrågor på ett generellt och abstrakt plan. Att prata om hur vi arbetar på t.ex. entreprenöriellt lärande är bra och viktigt men det blir ofta svårt att greppa och direkt integrera i den egna undervisningen.

Med den begränsade tid vi har för diskussioner och träffar kring direkta ämnesfrågor är det viktigt att ha dessa konkreta bedömninguppgifter att prata om. Det spar tid och det hjälper oss i vårt dagliga arbete. Så min rekommendation är att ni går in och titta på uppgifterna och sedan gör dem tillsammans med andra lärare på er skola eller skolor i närheten.

måndag 16 februari 2015

Statusuppdatering

På grund av flera orsaker har jag inte skrivit några inlägg den senaste tiden. Under denna vecka (8)kommer jag lägga upp en mer ingående lärarhandledning till utställningen om samisk samtidskonst som just nu visas på Kungsbacka konsthall. Handlendingen kommer koppla utställningen till SO-ämnena men samtidskonst går att använda i alla ämnen.

tisdag 3 februari 2015

Samtidskonst och SO

Idag kom nya numret av tidningen Alfa ut. I den finns en artikel om mig och hur jag använder samtidskonst i SO-undervisningen. Samtidskonsten kan ibland vara svår att ta till sig men den kan också öppna upp för spännande och kritiska frågeställningar som generera livliga diskussioner i klassen. Genom att möta samtidskonsten kan eleverna även få upp ögonen för att det finns en mängd olika sätt de själva kan uttrycka sina tankar, känslor och idéer på.

Just nu väntar jag på vernisagen av den nya utställningen av samisk samtidskonst på Kungsbacka konsthall. Eleverna kommer då möta den samiska kulturen och den samiska minorieteten på ett helt annat sätt än genom traditionella läromedel. När väl utställningen har öppnat kommer jag skriva mer om det här på bloggen.

Artikeln i Alfa hittar ni HÄR och information om den kommande utställningen på Kungsbacka konsthall hittar ni HÄR.