Välkommen!
Denna blogg är en del av mitt utvecklingsarbete som förstelärare i SO. Här kan du läsa om prioriterade utvecklingsområden, pågående utvecklingsprojekt och aktuella nyheter och fortbildningar inom SO-ämnena.

Om Uppdraget

Hej och välkomna!

Införandet av förstelärartjänster är ett viktigt steg för att skapa en skola som verkligen vilar på vetenskaplig grund och där lärarna ges verklig möjlighet att utforma ett eget yrkesspråk och skapa en skolutveckling där lärarna själva kan sätta agendan och formulera både kortsiktiga och långsiktiga mål.

Min måll som förstelärare är att arbeta på tre nivåer.  Den första nivån är den lokala nivån på den skola där jag arbetar. Den andra nivån är den kommunala där jag som förstelärare agerar tillsammans med andra SO-lärare. Den tredje nivån är den nationella där förstelärarna agerar tillsammans med andra förstelärare runt om i landet. I förlängningen finns det en fjärde, internationell nivå, där försteläraren kan ha utbyte med lärare och skolfolk i andra länder. Hur arbetet på dessa olika nivåer kan se ut presenterark jag här nedan.

Lokal nivå:
Som förstelärare ansvarar jag för att information som rör ämnet förmedlas till andra ämneslärare på skolan. Vidare ansvarar jag för att ämneskonferenser äger rum, att de är effektiva och framåtsyftande. Fokus bör ligga på formativ och summativ bedömning, elevinflytande i ämnet, utvecklandet av alternativa  arbetsformer samt kontinuerlig uppdatering av de digitala verktyg som går att utnyttja i ämnesundervisningen.

Kommunal nivå:
Trots CÄ-gruppernas långa arbete saknas det i kommunen en helhetssyn när det gäller betyg och bedömning inom SO-ämnena. Som förstelärare i kommunen ska jag därför försöka se till att det anordnas träffar med SO-lärare i kommunen. Desssa träffar ska fokusera på likvärdig bedömning, utbyte av effektiva arbetsformer samt ämnesriktad fortbildning. 

Nationell nivå:
Som förstelärare ska jag hålla mig uppdaterad om det senaste från skolverket, skolinspektionen och utbildningsdepartementet, samt sätt mig in i hur ämnet undervisas och utformas i andra delar av landet. Som förstelärare bör jag också ingå i ett nationellt nätverk för kunskapsutbyte på nationell nivå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar