Välkommen!
Denna blogg är en del av mitt utvecklingsarbete som förstelärare i SO. Här kan du läsa om prioriterade utvecklingsområden, pågående utvecklingsprojekt och aktuella nyheter och fortbildningar inom SO-ämnena.

lördag 18 oktober 2014

Transfererande frågor

Det händer ibland att eleverna frågar mig: "Varför ska vi kunna detta?" Kopplingen mellan det vi gör i klassrummet och världen utanför skolans väggar är inte alltid självklar för eleverna. Jag brukar därför skapa så kallade TRANSFERERANDE FRÅGOR. Det är frågor som på något sätt omsätter elevernas kunskaper till faktiska verkliga situationer.

Forskning har visat att elever i de högre årskurserna ofta har svårt att transferera sin kunskaper. (James Greeno; Cognition and learning) Det vill säga, att de kan  använda sina kunskaper i andra situationer. Allt för ofta lär sig eleverna för stunden och till proven, utan någon tanke på att kunskaperna kan tillämpas i andra sammanhang och i andra situationer. 

Eleverna i åk 9 håller just nu på att avsluta ett längre arbetsområde som handlat om valet, Sveriges demokratiska system och olika politiska system. De kommer nu få en skrivuppgift som jag anser vara transfererande. frågan ser ut så här:

EBOLA HAR KOMMIT TILL SVERIGE!

En Ebola-epidemi har brutit ut i Sverige. Många har blivit sjuka. Läkare och sjuksköterskor har i tidningar och på TV sagt att skyddsutrustningen inte räcker till. Flera upplopp har brutit ut. Ett upplopp ägde rum när flygplatsen Landvetter stängdes och människor försökte komma med de sista flygplanen. Flera personer skadades och en polis dödades. 

Du är riksdagsledamot och regeringen har nu kallat till en extra omröstning i riksdagens kammare. Statsministern håller ett tal där han förklarar att landet befinner sig i en allvarlig kris. För att klara krisen vill statsministern att valet som ska hållas om ett halvår skjuts upp på obestämd tid tills epidemin är stoppad. Under tiden fortsätter hans parti att styra landet. Alla tidningar och TV-kanaler, utom SVT 1, förbjuds eftersom de sprider många rykten och felaktigheter om Sveriges förmåga att hantera epidemin och det har lett till panik bland svenska folket. Polisen ska också få rätt att fängsla vem som helst utan rättegång tills epidemin är under kontroll. 

Du begär replik och ställer dig i talarstolen. Vad säger du? Ska riksdagen rösta JA eller NEJ till statsministerns förslag?

Skriv ditt tal. 

Använd begrepp som:

Mänskliga rättigheter, Demokrati, Parlamentarism, Grundlagar, Rösträtt, Tryckfrihet, Yttrandefrihet, Diktatur

I ditt tal ska du ha med minst två argument för ett JA och två argument för ett NEJ. Du ska också belysa frågan ur minst två olika perspektiv, tex individ-perspektiv och samhälls-perspektiv. 
-------------------------------

Som av en tillfällighet kunde jag i dagens DN 18/10 läsa en kortare notis om att skyddsutrustningen gått sönder vid en ebola-övning vid sjukhuset i Malmö. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar