Rättigheter och rättsskipning
- De mänskliga rättigheterna inklusive barnets rättigheter i enlighet med barnkonventionen. Deras innebörd och betydelse samt diskrimineringsgrunderna i svensk lag.
- Olika organisationers arbete för att främja mänskliga rättigheter.
- Hur mänskliga rättigheter kränks i olika delar av världen.
- De nationella minoriteterna och samernas ställning som urfolk i Sverige samt vad deras särställning och rättigheter innebär.
- Demokratiska fri- och rättigheter samt skyldigheter för medborgare i demokratiska samhällen. Etiska och demokratiska dilemman som hänger samman med demokratiska rättigheter och skyldigheter.
- Rättssystemet i Sverige och principer för rättssäkerhet. Hur normuppfattning och lagstiftning påverkar varandra. Kriminalitet, våld och organiserad brottslighet. Kriminalvårdens uppgifter och brottsoffers situation.
Första och fjärde punkten ger stöd för min tanke att låta eleverna studera problemet med det ökade tiggeriet.
Den femte punkten har inte direkt med Lag och Rätt att göra men där finns viktiga beröringspunkter, tex hur vi ibland tycker det är ok att bryta vissa lagar men inte andra.
Sista punkten handlar uteslutande om Lag och Rätt. Det som ska finnas med i arbetsområdet är hur rättssystemet i Sverige fungerar, normer och lagar, kriminalitet, vård och organiserad brottslighet, kriminalvårdens uppgifter och brottsoffers situation. Min tanke att eleverna ska arbeta med frågan om fängelse ska vara straff eller vård får här stöd av det centrala innehållet.
Det finns även några andra punkter i det centrala innehållet för samhällskunskap som passar in på det arbetsområde jag planerar.
Individer och gemenskaper
- Immigration till Sverige förr och nu. Integration och segregation i samhället.
Information och kommunikation
- Mediernas roll som informationsspridare, opinionsbildare, underhållare och granskare av samhällets maktstrukturer.
Samhällsresurser och fördelning
- Skillnader mellan människors ekonomiska resurser, makt och inflytande beroende på kön, etnicitet och socioekonomisk bakgrund. Sambanden mellan socioekonomisk bakgrund, utbildning, boende och välfärd. Begreppen jämlikhet och jämställdhet.
Sammanfattning:
Det centrala innehållet ger en viss vägledning men är inte jättetydligt med vad som ska ingå. Nästa steg blir att konstruera uppgifter som jag anser har stöd, både i det cenrala innehållet och i kunskapskraven. I nästa inlägg kommer jag skriva om min syn på The Big 5 och hur jag gör för att få med dem i min undervisning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar