De fem stora förmågorna, "The Big Five", som lanserats av Göran Svanelid fyller därför en viktig funktion, som länk mellan kursplanernas abstrakta kungskapskrav och det faktiska arbetet under lektionerna. Att prata om Begrepp, Analys, Kommunikation, Information och (metakognition) blir hanterbart och begripligt för såväl elever som föräldrar. Vid utvecklingssamtal blir det också lättare att prata om SO-ämnena på ett mer övergripande sätt.
Både vid starten av ett arbetsområdet och vid starten av en enskild lektion går det lätt att peka på vilka förmågor eleverna kommer att träna på. Ofta försöker jag få in flera förmågor under en och samma lektion men ibland väljer jag ut enbart en förmåga för att fokusera på just den, tex källkritik (informationsförmåga) eller analysförmåga.
"The Big Five" förknippas ofta med fem afrikanska djur. Jag är personligen inte förtjust i det och vad jag har förstått är inte Göran Svanelid det heller. Djuren följde med som illustration till Görans första artikel om "The Big Five" i Pedagogiska magasinet. Istället gillar jag Charlotta Karlssons tanke om "The Big Five" som de fem olympiska ringarna. Läs hennes text HÄR hon förklarar det bättre än vad jag gör.
I ett kommande inlägg kommer jag visa hur en av mina lektionsplaneringar kan se ut och hur jag kopplar till "The Big Five." Mitt nästa inlägg kommer däremot att handla om nationella proven och det stöd och de idéer jag kan hämta för min planering av konkreta lektioner och bedömningsuppgifter för arbetsområdet Lag och Rätt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar