Författarna går igenom vad som är väsentligt för att skapa en bra SO-undervisning. De diskuterar formativ bedömning, hur vi lärare bör bedöma och ge återkoppling och hur eleverna kan bedöma varanda och sig själva genom kamratbedömning och självbedömning. I boken kan man också läsa om meningsfull utvärdering och uppföljning och inte minst hur man skapar en likvärdig undervisning med hjälp av nationella prov och sambedömning. Avslutningsvis går författarna igenom de fyra SO-ämnena var för sig och ger förslag på hur vi som lärare kan utforma vår undervisning med utgångspunkt från de olika förmågor som anges i kursplanernas syftesbeskrivningar.
Denna bok är mycket viktig för oss som undervisar i SO. Boken stödjer mig som enskild lärare och den ger stöd i mina samtal med mina kollegor på skolan. Utöver detta fungerar boken också som ett underlag och stöd i våra diskussioner över stadierna, 1-3, 4-6 och 7-9. I boken finns flera konkreta exempel på "stora frågor" som kan väcka intresse hos eleverna och det finns exempel på elevsvar som kan fungerara som underlag för samtal mellan lärare och mellan lärare/elev.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar