Sidor

måndag 6 oktober 2014

Att planera ett arbetsområde: Centrala begrepp

Eleverna ska lära sig resonera och argumentera. För att kunna det krävs att de kan och förstår begrepp som de i sin tur kan koppla ihop i samband och sammanhang. Begreppsförståelse har också en viktig funktion att fylla i elevernas läsutveckling. Ju fler ord, begrepp och synonymer de känner till desto bättre blir deras läsförståelse. Som lärare måste jag välja ut ett antal centrala begrepp att bygga min undervisning på. Vilka begrepp jag väljer påverkas av flera olika faktorer. Min egen kompetens i ämnet, elevernas förförståelse, tillgängliga läromedel och aktuella händelser som kan kopplas till det aktuella arbetsområdet.

När jag planerar arbetsområdet Lag och Rätt utgår jag från lärarhandledningen till PULS samhällskunskap. Ett något äldre läromedel som jag behöver komplettera med ytterligare argument. Fördelen med denna lärarhandledning är att den ger förslag på både begrepp och sammanhangs-kedjor.

BEGREPP

  1. Den gyllene reglen
  2. Normer
  3. Regler
  4. Lagar
  5. Grundlagar
  6. Sveriges rikes lag
  7. Brott
  8. Nödvärn
  9. Straffmyndig
  10. Mänskliga rättigheter
  11. Rättssäkerhet

SAMMANHANG

  1. Faktisk brottslighet - Synlig brottslighet - Dold brottslighet
  2. Brott - Gripa - Häkta - Rättegång - Dom - Påföljd/straff
  3. Domare - Notarie - Nämndemän - Åklagare - Målsägare - Försvarare - Tilltalad - Dom - Överklaga - Påföljd - Straff
  4. Unga brottslingar - Under 15 år - Under 18 år - Åklagare - Sociala myndigheter - Vård inom socialtjänsten - Ungdomstjänst
  5. Brottsoffer - Skador - Skadestånd - BRIS - Brottsofferjour - Kvinnojourer - Personligt skydd.

Jag har nu bestämt mig för vilka centrala begrepp min undervisning ska behandla. Nästa steg blir att skapa uppgifter som ger eleverna möjlighet att undersöka frågor om lag och Rätt samt resonera, värdera och uttrycka åsikter. I nästa inlägg kommer jag presentera den grundläggande analysmodell jag låter eleverna använda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar