När jag planerar arbetsområdet Lag och Rätt utgår jag från lärarhandledningen till PULS samhällskunskap. Ett något äldre läromedel som jag behöver komplettera med ytterligare argument. Fördelen med denna lärarhandledning är att den ger förslag på både begrepp och sammanhangs-kedjor.
BEGREPP
- Den gyllene reglen
- Normer
- Regler
- Lagar
- Grundlagar
- Sveriges rikes lag
- Brott
- Nödvärn
- Straffmyndig
- Mänskliga rättigheter
- Rättssäkerhet
SAMMANHANG
- Faktisk brottslighet - Synlig brottslighet - Dold brottslighet
- Brott - Gripa - Häkta - Rättegång - Dom - Påföljd/straff
- Domare - Notarie - Nämndemän - Åklagare - Målsägare - Försvarare - Tilltalad - Dom - Överklaga - Påföljd - Straff
- Unga brottslingar - Under 15 år - Under 18 år - Åklagare - Sociala myndigheter - Vård inom socialtjänsten - Ungdomstjänst
- Brottsoffer - Skador - Skadestånd - BRIS - Brottsofferjour - Kvinnojourer - Personligt skydd.
Jag har nu bestämt mig för vilka centrala begrepp min undervisning ska behandla. Nästa steg blir att skapa uppgifter som ger eleverna möjlighet att undersöka frågor om lag och Rätt samt resonera, värdera och uttrycka åsikter. I nästa inlägg kommer jag presentera den grundläggande analysmodell jag låter eleverna använda.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar